droga.zut.edu.pl |
Strona główna || Plan || Profil || E-mail |
Elementarne i podstawowe informacje do projektowania dróg
Copyright © AlBaSo 2004-2025. Wszystkie prawa
zastrzeżone
O prawach autorskich
Pomoce dydaktyczne do przedmiotu "Budownictwo komunikacyjne".
Elementarne treści stanowiące podstawową wiedzę przedstawione są na wykładach i ćwiczeniach projektowych z przedmiotów dotyczących projektowania dróg kołowych i kolejowych. Treści przedstawione poniżej nie stanowią czegoś w rodzaju encyklopedii, są raczej zbiorem kilku pomocy dydaktycznych, dotyczących tych zagadnień, które sprawiały i nadal sprawiają studentom niższych lat wiele trudności. Niektóre pliki z powodzeniem mogą być pomocne przy wykonywaniu projektów zarówno z "Budownictwa komunikacyjnego", "Budownictwa drogowego" jak i z "Podstaw dróg kolejowych". Np. sama czynność trasowania jest podobna i kieruje się podobnymi zasadami, jednak duże różnice są w długości kroczka traserskiego. Długość kroczka traserskiego w projektowaniu dróg wyznacza się na podstawie innych zasad niż przy projektowaniu linii kolejowych, (gdyż inne są stosowane i dopuszczalne pochylenia podłużne oraz inne obciążenia zewnętrzne). Drogę kołową zawsze wpisuje się w teren, biorąc pod uwagę pochylenie istniejących zboczy i terenu. A linia kolejowa ma ściśle wyznaczoną długość kroczka zależną przede wszystkim od kategorii linii kolejowej i od wartości pochylenia miarodajnego |
|
Tematyka | Spis pomocy dydaktycznych i treści szczegółowych |
Elementy kształtowania dróg kołowych
|
Stąd Þ(isip.sejm.gov.pl) można pobrać aktualne WT. |
Mapa Pilichowa do projektu (plik tif ok. 1,2 MB) Mapa Głębokie do projektu (plik tif ok. 1,2 MB) Mapa Lubień do projektu (plik tif ok. 0,9 MB) Mapa Miłomłyn do projektu (plik tif ok. 1,8 MB) Mapa Zielonka Pasłęcka do projektu (plik tif ok. 1,8 MB) Ćwiczenia projektowe — uwagi i zalecenia odnośnie kroczka traserskiego |
|
pas drogowy, korona drogi itd. |
|
klasyczne łuki z krzywą przejściową.
budownictwie drogowym i dlatego poświęcono jej więcej uwagi na specjalnej podstronie krzywa przejściowa.
Ćwiczenia projektowe — uwagi i zalecenia odnośnie projektowania planu drogi Przykładowy pikietaż trasy z jednym łukiem Wzór tabelki do planu sytuacyjnego
niewystarczającą widocznością na wyprzedzanie (plik pdf ok. 195 kB).
skrzyżowania (plik pdf ok. 160 kB), węzły, przejazdy i zjazdy (plik pdf ok. 75 kB). Ćwiczenia projektowe — uwagi i zalecenia odnośnie projektowania profilu podłużnego Wzór tabelki do profilu podłużnego ![]() Opracowane na ćwiczeniach projektowych warianty drogi różnią się między sobą. Jak je porównać? Można obliczyć zużycie paliwa, możliwe prędkości na długości projektowanej trasy, albo porównać wydatkowaną siłę pociągową silnika samochodu, jaka jest potrzebna do pokonania zaprojektowanej trasy. W tym celu określa się tzw. długość wirtualną. Jest to długość poziomego i prostego w planie odcinka drogi, na którym silnik samochodu wykonuje taką samą pracę jak na jednym z zaprojektowanych wariantów. Do wyznaczenia długości wirtualnej przyda się trochę wprowadzenia i przykład obliczeniowy. Swoje obliczenia do projektowanych na ćwiczeniach wariantów można porównać z wynikami uzyskanymi z gotowego pliku samoliczącego (plik xls ok. 30 kB).
ziemnych w programie Microsoft Excel (plik pdf ok. 320 kB),
|