droga.zut.edu.pl

Strona główna ||  E-mail

 

 

Projektowanie dróg kolejowych

 

Dowiązania projektowanej linii kolejowej do dróg istniejących

 

Copyright © AlBaSo 2005. Wszystkie prawa zastrzeżone
O prawach autorskich
, czyli na jakich zasadach można korzystać z zamieszonych zdjęć, rysunków i tekstów

 

Odwieczne wahanie studenta w trakcie wykonywania projektu koncepcyjnego linii kolejowej. Co zaprojektować wiadukt, czy przejazd?

Najpierw trzeba zdać sobie sprawę co będzie bardziej kosztowne jest w budowie i w pó¼niejszej eksploatacji. W celu podjęcia właściwej decyzji projektowej, trzeba jednak dość dokładnie poznać warunki budowy i konstrukcji obiektów inżynierskich. Podstawowe nazewnictwo poszczególnych elementów było podane w przedmiocie dotyczącym obiektów inżynierskich.

Kilka przykładów z rozwiązanych zadań lub obliczeń fragmentów swoich projektów przedstawili poniżej studenci specjalności DUL

Dowiązanie projektowanej linii kolejowej do istniejącej drogi kołowej poprzez zaprojektowanie wiaduktu kolejowego. Przykładowe zadanie, rozwiązano sprawdzając warunki ewentualnej budowy kolejowego wiaduktu stalowego na linii pierwszorzędnej nad istniejącą drogą klasy GP. W tym celu narysował schematy obliczeniowe i sprawdził odpowiednie rzędne.

 rozwiązanie zadania (plik pdf ok. 80 kB)

Czasami jednak bywa tak, że projektant niestety nie może zaprojektować podniesienia lub obniżenia istniejącej drogi kołowej, ze względu na warunki miejscowe. Co należy wówczas zrobić i jak postąpić? Trzeba wówczas zapoznać się z wytycznymi opisującymi warunki oznakowania dróg w takich przypadkach.

Nawierzchnie na wiaduktach kolejowych mogą być różne. Z reguły buduje się stalowe wiadukty kolejowe i wówczas na nich nie ma podsypki. Dawniej budowano jednak także żelbetowe wiadukty kolejowe i w tym przypadku zawsze była podsypka.

rozwiązanie zadania (plik pdf ok. 180 kB)

Karol rozwiązał zadanie projektowe związane z koniecznością budowy stalowego kolejowego wiaduktu na linii pierwszorzędnej nad istniejącą drogą klasy G. Chcąc dowiązać się projektowaną niweletą do planowanego wiaduktu należało wyliczyć wartość pochylenia podłużnego zapewniającego skrajnię drogową 4,60 m nad drogą klasy G, znajdującą się w łuku poziomym prawym.

Dorota rozwiązała zadanie projektowe związane z koniecznością dowiązania się do istniejącej drogi. Chcąc dowiązać się projektowaną niweletą do planowanego przejazdu należało wyliczyć wartość potrzebnego pochylenia podłużnego.

rozwiązanie zadania (plik pdf ok. 70 kB)

Aleksandra rozwiązała zadanie projektowe związane z koniecznością budowy stalowego kolejowego wiaduktu nad istniejącą drogą klasy G, znajdującą się w łuku poziomym lewym. Chcąc dowiązać się projektowaną niweletą linii kolejowej do planowanego wiaduktu należało wyliczyć wartość potrzebnego pochylenia podłużnego.

rozwiązanie zadania (plik pdf ok. 80 kB)

Zadanie można rozwiązać uwzględniając rzędną krawędzi torowiska i w zależności od niej wyznaczyć potrzebne pochylenie podłużne.

rozwiązanie zadania (plik pdf ok. 80 kB)

Można też wyliczyć rzędną główki szyny w załomie i na wiadukcie. Mając te rzędne można oszacować potrzebne pochylenie podłużne. Oba sposoby są poprawne.

Student w trakcie wykonywania projektu linii kolejowej chce zaprojektować wiadukt drogowy. Pikieta przecięcia się projektowanej linii kolejowej z osią drogi kołowej wynosi 4,500. Rzędna osi drogi kołowej w osi projektowanego wiaduktu wynosi 44,83 m n.p.m. Rzędna krawędzi torowiska w najbliższym załomie niwelety w pikiecie 4,200 wynosi 37,20 m n.p.m. Rozstaw osi torów wynosi a = 4,2 m. Szerokość torowiska wynosi 11,00 m.

 rozwiązanie zadania (plik pdf ok. 70 kB)

Warunki gruntowe w miejscu projektowanego wiaduktu są utrudnione i trzeba zaprojektować warstwę ochronną grubości 0,30 m.

Zakładając, że możliwe jest wybudowanie wiaduktu drogowego należy zaproponować wartość pochylenia podłużnego zapewniającego skrajnię kolejową pod wiaduktem drogowym.

Przemek rozwiązał zadanie odnośnie budowy stalowego kolejowego wiaduktu na linii pierwszorzędnej nad istniejącą linią kolejową drugorzędną. Ale w zadaniu nie wszystko było takie proste.

 

 rozwiązanie zadania (plik pdf ok. 160 kB)

Przemek sprawdzając możliwości budowy wiaduktu kolejowego musiał w tym przypadku wyliczyć minimalną rzędną krawędzi torowiska projektowanej linii w pobliskim załomie niwelety, poniżej której nie można było zaprojektować niwelety linii pierwszorzędnej.

Paweł Zetkowski, student IV roku DUL  2007/2008,  rozwiązał zadanie dowiązania istniejącej drogi do projektowanej linii kolejowej. Paweł sprawdzając możliwości budowy wiaduktu drogowego musiał określić minimalną rzędną na jaką należało podnieść drogę, żeby zapewnić pod wiaduktem skrajnię kolejową.

rozwiązanie zadania (plik pdf ok. 150 kB)

 

rozwiązanie zadania (plik pdf ok. 150 kB)

Paweł na kolokwium poradził sobie z   najtrudniejszymi przypadkami określenia możliwych pikiet wierzchołka łuku pionowego i zadaniami z dowiązań. Wobec czego rozwiązał także skomplikowane zadanie dotyczące naszych szczecińskich warunków komunikacyjnych. A było co liczyć!!! W naszym mieście obok terenów portowych płynie rzeka Odra. Projektując więc dsr nad terenem portowym trzeba było się zmierzyć ze skomplikowanymi zagadnieniami dowiązania.

Trudniejszym zadaniem jest zaprojektowanie dowiązania, gdy jedna z dróg znajduje się w łuku poziomym. Przypadek, gdy istniejąca droga kołowa znajdowała się w łuku poziomym i należało  w tym miejscu zaprojektować wiadukt kolejowy rozwiązała Ania. Sprawd¼ warunki budowy kolejowego wiaduktu stalowego na linii drugorzędnej rysując prawidłowe schematy i sprawdzając rzędne. Projektowana linia kolejowa na odcinku wiaduktu ma pochylenie podłużne -2‰. Szerokość torowiska wynosi 10,40 m. Grubość nawierzchni kolejowej wynosi 0,53 m. Droga kołowa w miejscu budowy wiaduktu znajduje się w łuku poziomym, pochylenie poprzeczne wynosi 2%, szerokość jezdni wynosi 6 m. Projektowana rzędna krawędzi torowiska w osi wiaduktu wynosi 40,00 m n.p.m., a istniejąca rzędna wewnętrznej krawędzi jezdni istniejącej drogi klasy G, krzyżującej się z linią kolejową wynosi 33,50 m n.p.m. Oś istniejącej drogi kołowej znajduje się w osi wiaduktu.

   rozwiązanie zadania (plik pdf ok. 230 kB)

Dowiązanie projektowanej linii kolejowej do istniejącej drogi kołowej poprzez zaprojektowanie wiaduktu drogowego.

Piotr rozwiązał przykładowe zadanie, sprawdzając warunki ewentualnej budowy wiaduktu drogowego nad pierwszorzędną linią kolejową. Grubość nawierzchni kolejowej wynosiła 0,58 m. Szerokość torowiska wynosiła 11,0 m. Rzędna krawędzi torowiska w osi wiaduktu znajduje się na wysokości 33,0 m n.p.m. Rzędna (w osi wiaduktu) osi istniejącej drogi klasy G, znajduje się na wysokości 37,5 m n.p.m.

rozwiązanie zadania (plik pdf ok. 40 kB)

Dowiązanie linii kolejowej do istniejącej drogi kołowej, znajdującej się w wąwozie. W tym przypadku najtrudniejsze zadanie stanowi określenie rzędnej drogi istniejącej. W praktyce w tym przypadku potrzebne są studia rekonesansowe i geodezyjne określenie rzędnych drogi istniejącej.

Marcin przystępując do rozwiązania zadania najpierw przeanalizował zagadnienie budowy przejazdu i zwiększonych robót ziemnych, związanych z zapewnieniem odpowiedniej widoczności i warunków bezpieczeństwa na projektowanym przeje¼dzie.

 rozwiązanie zadania (plik pdf ok. 60 kB) i (plik pdf ok. 50 kB)

Dowiązanie projektowanej linii kolejowej do istniejących dróg kołowych ze swojego projektu przedstawiła także Kasia.

 

Dowiązania projektowanej linii kolejowej do istniejących dróg w projekcie Kasi wymagały budowy wiaduktów lub przejazdów.

Zadanie 1,      zadanie 2,       zadanie 3